הסוד של החזרי המס בישראל

שכירים, לא מגישים בקשות להחזרי מס למרות שמגיע להם כסף. אבל את זה, אתם, כבר יודעים. כדאי שתדעו, עוד משהו. יש לזה סיבה. וזו לא הסיבה, שחשבתם עליה.

כבר שמעתם, על  8.5 מיליארד שקלים, שמס הכנסה, לא מחזיר לאזרחים. כבר שמעתם  ש 80% מהשכירים, זכאים להחזר ממוצע, של 8,000 ש"ח. וגם, שמעתם, את מבקר המדינה "יורד" על מס הכנסה שאינו עושה די, בהשבת הכספים האבודים.

הדברים פורסמו בתקשורת ואני לא מחדשת דבר, בעניין הזה.

אז למה אתם לא מגישים את הבקשה להחזרי מס בכל שנה? יש לזה סיבה, והיא לא באשמתכם.

הסיבה היא: פשוט כי אתם לא חייבים!

בישראל, בשונה ממדינות מתוקנות בעולם, דוגמת ארצות הברית וקנדה, אין חובת דיווח כללית למס הכנסה. העובדה הזו קריטית, בקבלת ההחלטה, אם להגיש את הבקשה להחזרי מס, או לא. 

זה עניין פסיכולוגי לחלוטין.והוא קשור בדרך בה בני אדם, מקבלים החלטות. אנשים, אינם נוטים לשנות, את מצבם הנתון, בקלות. נמנעים משינוי ושונאים הפסד. הם חווים כאב כפול מהפסד, מאשר, הנאה מרווח.

תופעה זו, נקראת, "אפקט, הסטטוס קוו".

את התופעה , גילו דניאל כהנמן  ועמוס טברסקי, במחקר, שזיכה את כהנמן בפרס נובל, (טברסקי נפטר והיה זוכה גם כן).

"מרירותו של הכישלון, כפולה מההנאה, שבהצלחה". 

המחקר, הוא אחד המחקרים, המצוטטים ביותר, בכלכלה. הוא שינה, תפיסת עולם, שהייתה נהוגה, עד אז, לפיה, אדם מקבל החלטות רציונליות, שיניבו לו את הרווח המרבי.

ואיך זה קשור להחזרי מס שלכם?

אם ברירת המחדל של שכירים, היא לא להגיש דו"ח שנתי, הם לא יגישו, ולא ידרשו את החזרי המס שלהם. הם, נדרשים לקבל החלטה אקטיבית בכדי  לשנות את ברירת המחדל שלהם. 

מה ההבדל בין שכיר לעצמאי?

עצמאים, או בעלי חברות. חייבים בהגשת דו"ח שנתי על פי החוק. זה, המצב הנתון שלהם. הם נדרשים לטפל בענייני המס שלהם, באופן שוטף, ושואפים להפחיתו. הם לא צריכים, לקבל החלטה אקטיבית, לשם כך. 

זה לא מקרי, כמובן. זה מכוון.

המחוקק, שקבע ששכירים, אינם חייבים בהגשת דו"ח שנתי, מדיר למעשה את רגלם של שכירים, מלהגיש את הבקשה להחזרי מס. 

הדבר אינו מקרי כמובן.

המס של שכירים, מנוכה במקור, על ידי המעסיק, ועובר לרשויות המס, במין תהליך אוטומטי, בו השכיר, אינו נפגש עם כספו. זוהי שיטת הניכויים, וקיבלנו אותה בירושה, מהמנדט הבריטי.

שיטה זו, מחייבת את המעסיק, לשלם את המס שלנו, ולהיות אחראי עליו. הוא חשוף לטענות, מצד מס הכנסה. אם יעשה טעות בחישוב המס ישלם את ההפרש על פי החישוב האבסורדי הבא: 

נניח אתה המעסיק ואני העובד שלך. 

השכר שלי – 100 ואני חייב במס בשיעור של 50%. אתה צריך לעשות שני דברים:

לשלם לי שכר של 50

לעביר למס הכנסה 50 . 

 

נניח, שעשית טעות. לא ידעת, שאני חייב במס, כלל. שילמת לי את כל ה 100 במשכורת . 

מס הכנסה, קורא לך, לשומת ניכויים ואומר לך, תראה: 

ארז, חייב בשיעור מס של 50%. שילמת לו 100 במשכורת. עכשיו תשלם לי, גם, 100. סך התשלומים שלך, עבור המשכורת שלי, הגיע ל 200, למרות שאף אחד, לא התכוון לכך, מלכתחילה. 

הדבר הזה, נקרא גילום והוא אימתם של אילו החייבים, בניכוי מס במקור. 

אתם יכולים להיות בטוחים, שהמס שאתם משלמים במשכורת, מחושב מנקודת מבטו הזהירה, של המעסיק. אף אחד, לא דואג, לאינטרסים שלכם. כל טעות, כל מחלוקת, כולם יחושבו לרעתכם. 

אופן ההתנהלות הזה מייצר באופן שיטתי , עודפי מס אצל שכירים. בכל שנה. ואם, לא מחייבים שכירים, בהגשת דוחות שנתיים,רובם, גם לא יבקשו, את ההחזר.

לא פלא שמס הכנסה לא רוצה לשנות את השיטה. הדבר הזה, פסול בעיני, ברמה הערכית ויש להפסיקו, על ידי החלת חובת דיווח כללית. גם לשכירים. 

חושבים שהגזמתי ?

כשנבחנה שאלה אם יש להחיל חובת דיווח כללית גם על שכירים, על ידי מבקר המדינה, מס הכנסה, התנגד בטענה שהדבר יפגע בקופת המדינה, שכן,יהיה עליו להשיב החזרי מס, שלא נדרשו עד כה. 

מדהים לא ? 

ישנה כוונת מכוון, לגבות יותר מס, מהקבוע בחוק משכירים. הרוב הדומם, זה שנושא בנטל, משלם את רב המס ומניע את הכלכלה. אז נכון, שמס הכנסה אמון קופת המדינה ועליו לשמור עליה, אבל באמת…. זה המסר שאנו רוצים להעביר הלאה? 

אנחנו אומרים,

לא עוד! 

מהיום, כולם מגישים בקשות להחזרי מס! 

כולם!! 

כל שנה!!! 

מהיום גם שכירים מתכננים מיסים!

 

רוצה לבדוק את זכאותך להחזרי מס?

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *